Badania pedagogiczne to specjalizacja, której celem jest analiza wpływu zachowań osób kształtujących młodych ludzi na zmiany w osobowości młodego pokolenia. Zresztą warto podkreślić, że przedmiotem tychże analiz nie muszą być wyłącznie kwestie materialne.
Jak przeprowadzić badanie pedagogiczne?
Przeprowadzenie rzetelnych badań pedagogicznych dotyczących konkretnej problematyki, może być dość utrudnione. Mówimy tu w końcu o analizie danych związanych z konkretną nauką humanistyczną. Nie mamy tu zatem – w większości przypadków – konkretnych, liczbowych danych. Dlatego udzielenie odpowiedzi na konkretne problemy badawcze może wymagać szerszego podejścia do danego problemu. Mając dopiero komplet wszystkich niezbędnych danych, można mówić o rzetelnie przeprowadzonym badaniu.
Etapy badań pedagogicznych
Badania naukowe w obrębie pedagogiki wymagają zachowania pewnego porządku. Warto je podzielić na etapy, dzięki którym uporządkowanie danych będzie znacznie łatwiejsze, a sam proces badania nie będzie budził żadnych wątpliwości. Pedagogika dzieli ww. na kilka etapów:
-
Zaistnienie sytuacji problemowej – jest to przyczynek do dalszych badań. Można powiedzieć, że jest to problem, który został jasno zdefiniowany i sklasyfikowany. Jego rozwiązanie będzie zatem wiązać się z przeprowadzeniem stosownych badań.
-
Formułowanie tematów badań – jest to proces, który jest bardzo ważny w kontekście dalszej metodologii przeprowadzanych analiz. Badania naukowe muszą być realizowane w odniesieniu do konkretnego, jasno sprecyzowanego problemu.
-
Krytyczny przegląd dotychczasowych ustaleń – pedagogika to nauka, która wymaga pewnego krytycyzmu. Zanim przejdziemy do konkretnych badań, musimy przekonać się, co na dany temat mieli do powiedzenia inni specjaliści.
-
Sformułowanie hipotezy, która będzie głównym tematem przeprowadzanych badań.
-
Określenie pola badawczego, a także miejsca i czasu przeprowadzanych badań.
-
Określenie metod zbierania danych.
-
Przeprowadzenie badań i wyciągnięcie na ich temat stosownych wniosków. Należy jednocześnie pamiętać, że metodologia badań opiera się na jasno opisanych założeniach, hipotezach, a nawet pytaniach dodatkowych, jeśli zaistnieje potrzeba ich postawienia.
-
Przedstawienie wyników badań w sposób czytelny i wielowymiarowy (np. w formie tabeli, wykresu).
-
Opracowanie wyników badań i w razie potrzeby zaktualizowanie bieżącej wiedzy na dany temat w już istniejącej literaturze.
Uczelnia https://wwszip.pl/studia-licencjackie/pedagogika/ bierze czynny udział w wielu badaniach pedagogicznych, a także organizuje zajęcia dla słuchaczy, których celem jest przybliżenie im tego tematu.
Artykuł sponsorowany